
No toca de peus a terra, la Terra!
ACTIVITATS
Lectura 1: No toca de peus a terra, la Terra!
1 Contesta les preguntes següents:
a) Per què va parar de girar la Terra?
b) Per què arribaven tard a l’escola la Paula i en Pau?
c) Què li va passar a la Terra quan es va constipar?
d) I aleshores, com eren els països?
e) Què va fer la gent per solucionar el problema?
2 Explica i opina: T’ha agradat aquesta lectura? Per què?
VOCABULARI
3 Explica el significat de l’expressió amb un pam de llengua fora:
4 Fixa’t que aquestes paraules volen dir quasi el mateix. Completa les frases
amb la paraula més adequada:
dilatar
-ensanchar
ampliar
engrandir
estarrufar
erizo
eixamplar
ampliar
• Amb la calor, els rails es van engrandint .
• Van la carretera amb dos carrils més amples.
• Va anar a la perruqueria i li van ensanchar els cabells.
• Ha el text després de consultar l’enciclopèdia.
a.Per què estava ben marejada.
b. Per què s’engreixava de manera que els països es van anar dila-
tant i les ciutats també es van eixamplar. Aleshores els habitants
de la TERRA tardaven més temps per desplaçar-se d’un lloc a un
altre.
c. El món s’havia convertit en un gran desori, tot funcionava ma-
lament.
d.la Terra es va cansar de prendre elsol i va fer bufar els vents de l’hivern.
e.La gent es va cansar de prendre el sol i va fer bufar els vents de l’hivern.
2.No, trop que enreda la historia duna forma en que es dona protagonisme a com ocor , no per a que.
3.(Amb grans mostres de cansament per un esforç violent.

Ortografia s sonora
Exercici
Ompli els buits amb les grafies corresponents.
L’esglé_c_ia ba_c_ilical de Montserrat El pa a_s_im no porta rent Ho comprarem en aquest ba_c_ar Una expo_s_ició de cal_s_es gòtics Vols co_c_ir-me la camis__a? Els animals ri_s_òfags mengen arrels Be_s_tiar trans humant S’ha enfon_s_at estrepito_s_ament Quina és la cau_s_a de la rique_s_a? Han trobat un tre_s_or bi_s_antí La ga_s_olina i la ben_c_ina Repo_s_ava sota un sal_s_e La intran_s_igència és dolenta com una met_s_ina En una hora s’han fet una dot_c_ena de tran_s_accions Manifestem adhe_c_ió a la demanda de la ba_s_ílica del ba_c_ar. S’ha amagat el calz__e a la cami_s_a i ha començat a co_c_ir. La cri_si de la don_c_ella li ha enfon_s_at l’ànim |
Un viatge per l'espai

ACTIVITATS
Lectura 2: Un viatge per l’espai
1 Completa aquest esquema sobre la lectura:
el Sol
és una una estrella.
la Terra
és un planeta habitable bon es possible la vida de l'ésser humà .
la Lluna
és un és l’astre que il·lumina les nostres nits.
que brilla amb llum pròpia.
que gira al voltant de la terra .
2 Dibuixa les fases de la Lluna i escriu el nom de cada una:
.jpg)
3 Escriu un petit text explicant per quins motius creus que seria molt difícil que
els humans poguéssim viure a la Lluna.
3.Per que ens trobaria m sense respirar oxigen natural,sense rius ,ni paisatges naturals ,sense la companyia dels animals ,etc..
VOCABULARI
4 Relaciona cada paraula amb el significat que li correspon:
3.planeta • •1. Astre que brilla al cel amb llum pròpia.
1.estrella • •3. Qualsevol cos celeste que hi ha al firmament.
2.satèl·lit • •4. Astre sense llum pròpia que gira al voltant d’una estrella.
4.astre • • 2.Cos celeste sense llum pròpia que gira al voltant d’un planeta.
L’assemblea dels ases
1 Contesta aquestes preguntes:
a) De què estaven queixosos els ases?
b) Què van decidir fer?
c) Quin tipus de fulla van escollir per escriure el document?
d) Qui va escriure el document?
2 Escriu situacions en les quals creus que és necessari fer una assemblea.
3 Opina:
• Creus que gràcies a la seva actuació, els ases van aconseguir una millor consi–
deració social? Per què?
• Quan el ruquet va decidir menjar-se la fulla de col, va prendre una decisió in–
tel·ligent? Per què?
VOCABULARI
4 Ratlla la paraula de cada grup que no vol dir el mateix que les altres:
vell
jai-
ancià
avi
jove-
ase
ruc-
cavall
somer
burro
encàrrec-
comensal
missió
feina-
comesa-
admiració-
sorpresa
esbalaïment
resplendor-
atordiment-
SOL NO VENDRÀ
1. Penja una imatge representativa del poema.
2. Tema del poema.
3. Anàlisi mètrica del poema (rima consonant o assonant, número de versos i síl·labes)
4.
Cerca al diccionari les paraules següents i escriu-ne el significat.
Relaciona el significat amb el contingut del poema: delectable,
formigueix.
5. Fes un resum del significat del poema en general.
6. Opinió personal.
2.El que et crea sentiment de i.lucio.
3.
<rima ninguna,22 i ...
<rima ninguna,22 i ...
SOL
NO VENDRÀ
Cerca el delectable 7
camí de la passió. 7
Aquell 2que desperta el 5
coratge de sentir 6
l'amagat formigueix 6
que passeja pelslaberints del teu jo. 11
Aquell 2
que s'alimenta de 6
la il·lusió del nou 6
fruit que vendrà, 4
sigui quin sigui, 5
sigui com sigui.5
Aquell 2
que balla danses 5
atrevides i dibuixa 9
realitats impossibles 8
que conviden a 5
somniar.2
Cerca aquest camí.6
Sol no vendrà.4
Cerca el delectable 7
camí de la passió. 7
Aquell 2que desperta el 5
coratge de sentir 6
l'amagat formigueix 6
que passeja pelslaberints del teu jo. 11
Aquell 2
que s'alimenta de 6
la il·lusió del nou 6
fruit que vendrà, 4
sigui quin sigui, 5
sigui com sigui.5
Aquell 2
que balla danses 5
atrevides i dibuixa 9
realitats impossibles 8
que conviden a 5
somniar.2
Cerca aquest camí.6
Sol no vendrà.4
Antònia Lladonet
delectable:
adj. Agradable, plaent per l'ànim i els sentits ex:
música delitosa.
adj. Agradable, plaent per l'ànim i els sentits ex:
música delitosa.
no sento dolor, però sí un formigueig constant.
5.El que mos conta el poema es quan mos cream ilucions que obren metes, que pareixen incansables ,però que amb esforc i amb ganes no es troban tant lluny com per exemple:afició desitjada,casa somniada,pare dels teus fills etc...
6. Tens que controlar les teves ilucion per que sa vida esta plena de desil·lusions ,però aixo no significa que no tens que posar-te metas o objectius per lograr el que vols.
Ortografia h

Exercici
Restitueix les hac on correspon.
Em actuat hàbilment unint-nos al manifest Han llevat heura de les parets de l’ermita Tothom estava malhumorat per la prohibició L’herba creixia a l’hort d’una forma exuberant Em viscut en harmonia tot l'hivern Subhastaran els instruments de l’orquestra filharmònica Guardava l’am a l’hivernacle L’orfe menjava ous i cacauets A Hermenegild li agrada molt l’orxata Un testament hològraf El Rin travessa la Renània Pel creixement harmònic de la humanitat Mereixes enhorabona per aver conhortat els orfes Dibuixa un pentàgon i un hexàgon Té una forma heptagonal S’a exhaurit la teua novel·la No heretarà la hisenda perquè és massa bohemi A sofrit una hemorràgia pel colp amb el vehicle Un menhir prehistòric Escriu amb coherència, cohesió i homogeneïtat Exhalar un sospir vehement. |
No hay comentarios:
Publicar un comentario